Adresse
Søvangsvej 1 DK-2650 Hvidovre
Telefon
(+45) 71 10 02 03
Mail
info@nordicwebdesign.dk

Forskel mellem Web 1.0, Web 2.0 og Web 3.0 – Med eksempler

Som enhver anden teknologi udvikler nettet sig, og det udvikler sig temmelig hurtigt. På grund af manglende standarder synes der at være lidt forvirring med hensyn til dens udvikling og versioner, men de mest acceptable udviklingsfaser er som følger:

  • Web 1.0
  • Web 2.0
  • Web 3.0 (Også kendt som semantisk web)

Så hvad er forskellen mellem disse versioner?

Web 1.0: The Internettet før 1999 kalder eksperter det Læs-Only æra. Den gennemsnitlige internetbruger rolle var kun begrænset til at læse de oplysninger, der blev forelagt ham. De bedste eksempler er millioner af statiske hjemmesider, der svampede under the.com boom. Der var ingen aktiv kommunikation eller informationsstrøm fra forbruger af informationen til producenten af ​​informationen.

Web 2.0: Manglen på aktiv interaktion mellem almindelige brugere med internettet førte til fødslen af ​​Web 2.0. Året 1999 markerede starten på en Read-Write-Publish-æra med bemærkelsesværdige bidrag fra LiveJournal (lanceret i april 1999) og Blogger (lanceret i august 1999). Nu kan en ikke-teknisk bruger aktivt interagere og bidrage til internettet ved hjælp af forskellige blogplatforme. Denne æra gav beføjelsen til den fælles bruger med et par nye begreber, nemlig. Blog, Social Media & Video-Streaming. Udgivelse af dit indhold er kun et par klik væk! Få bemærkelsesværdige udviklinger af Web 2.0 er Twitter, YouTube, eZineArticles, Flickr og Facebook.

Web 3.0: Det ser ud til, at vi har alt, hvad vi havde ønsket i Web 2.0, men det er langt bag når det kommer til intelligens . Måske har et seksårigt barn bedre analytiske evner end de eksisterende søgeteknologier! Søgeordbaseret søgning på web 2.0 resulterede i en overbelastning af oplysninger. Følgende attributter vil være en del af Web 3.0:

  • kontekstuelle søgning
  • Skræddersyet Søg
  • Personlig søgning
  • Evolution of 3D Web
  • Deductive Reasoning

Selvom Web endnu ikke kan ses noget, der kan betegnes som ret intelligent, men indsatsen for at nå dette mål er allerede begyndt. 2 uger tilbage offentliggjorde den officielle Google Blog om, hvordan Google-søgalgoritmen nu bliver intelligent, da den kan identificere mange synonymer.

For eksempel er billeder og billeder nu behandlet som ens i betydningen. Fra nu af vil din søgning GM-afgrøde ikke føre dig til GM (General Motors) hjemmeside. Hvorfor? Årsag, først ved synonymidentifikation Google forstår, at GM kan betyde General Motors eller Genetically Modified. Derefter ved kontekst, dvs. ved søgeordskulturen, vil det udlede, at brugeren ønsker information om genetisk modificerede afgrøder og ikke på General Motors. Ligeledes vil GM-bil ikke føre dig til genetisk modificeret afgrøde. Prøv selv at kontrollere, hvordan denne nyligt tilføjede kunstig intelligens fungerer i Google. Der er også mange hjemmesider bygget på Web 3.0, som tilpasser din søgning. Internettet bliver faktisk intelligent.


Skriv til os