Adresse
Søvangsvej 1 DK-2650 Hvidovre
Telefon
(+45) 71 10 02 03
Mail
info@nordicwebdesign.dk

Forstå Design & Layout – De 3 niveauer af visuel syntaks, Gestaltteori og visuelle teknikker

Visuel syntaks er retningslinjerne for konstruktion af kompositioner. Grundlæggende elementer i visuel syntaks og deres manipulative teknikker kan læres og forstås af alle interesserede i visuelle medier for at skabe klare visuelle meddelelser.

Der er tre niveauer af visuel syntaks eller data. Lært som et sprog, den første er SYMBOL som identificerer handlinger, organisationer, humør og retninger. Den anden er REPRESENTATIONAL som er visuelt materiale genkendt i miljøet og replikeret i kunstnerisk form. Repræsentative visuelle data styres af erfaring og omhandler ting, vi ikke kan opleve direkte gennem visuelle medier. Den tredje er ABSTRAKT som er alt, hvad vi ser, naturlige eller sammensatte til tilsigtede effekter.

Visuelle symboler og viden om, hvordan de virker og hvordan de forstås, bidrager til forståelsen af ​​deres anvendelse til kommunikation .

I visuel kommunikation versus sprog er der ingen afkodning for at forsinke forståelse. At se en proces er undertiden nok til at forstå det. Vi stoler på vores øjne, og succesfuld læring opnås hurtigt gennem objektobservation.

Abstrakt eller understruktur er elementært i sammensætning og kommunikerer ren visuel besked. Alt vi ser og design består af disse grundlæggende visuelle elementer.

En nøgleorientering om visuel syntaks er Gestaltteorien.

Gestaltteori beskrives bedst i to dele. Den første er, at dele af et visuelt billede kan overvejes, analyseres og evalueres som forskellige komponenter. Den anden er forståelsen for, at hele det visuelle billede er forskelligt fra og større end summen af ​​dets dele.

Gestaltteori består af fem hovedpersoner.

1. Figur Ground

Tillader os at "læse" billeder

2. Lukning

Lukkede former er mere stabile end uformede former. Vi har en naturlig tendens til at lukke huller og afslutte en ufærdig form.

3. Fortsættelse

Organisation i perception fører øjet til at fortsætte ud over en lige linje eller kurve

4. Nærhed

Perceptuel gruppering er begunstiget efter nærhed af dele. Nærmere dele danner grupper ved visuelt forening.

5. Lighed

Identiske visuelle enheder ses sammen i grupper. Lignende genstande er defineret af form, størrelse, farve og retning

Med Gestalt Theory i tankerne er design processen med at gøre helheder ud af dele eller gruppere billeder for at gøre et design anerkendt som en helhed. Jeg kan lide at tænke på dette som en note vs. den fulde sammensætning og skønheden i en fuld melodi. Sammensætning er defineret som en hel sammensat af dele. Disse dele i design er farve, tone, tekstur, dimension, proportioner og sammensætningsforhold. Kunst og design giver en æstetisk oplevelse, som giver dyb tilfredshed, og hvad de fleste af os har i skønhedens nærhed.

De grundlæggende elementer eller værktøjskassen til al visuel kommunikation omfatter:

1. Prik: pointer, markør for plads, minimal enhed

2. Linie: væsken, artikulering af form

3. Form: plane og dimensionelle, grundlæggende former er cirkler, kvadrater, trekanter og omfatter endeløse variationer og kombinationer

4. Tone: Tilstedeværelse eller fravær af lys

5. Farve: tonekoordinat med tilføjet komponent af chroma, det mest følelsesmæssige og ekspressive visuelle element

6. Tekstur: Optisk eller taktil, overfladekarakter af visuelle materialer

7. Skala eller Andel: Relativ størrelse og måling

8. Dimension & Motion: begge så ofte stiltiende som udtrykt

At bringe alt sammen tager erfaring, flid og dygtighed. Der er visuelle teknikker, der hjælper med at skabe vellykkede kompositioner. Det er gennem energien af ​​disse teknikker, at karakteren af ​​en visuel løsning tager form.

Visuelle teknikker:

Kontrast: mest dynamisk teknik, modsat teknikken ved Harmonisering

Ustabilitet -> Balance

Asymmetri -> Symmetri

Kompleksitet -> Enkelhed

Fragmentering -> Enhed

]

Færdighed -> Underholdning

Accent -> Neutralitet

Gennemsigtighed -> Opacitet

Variation -> Konsistens

Forvrængning -> Nøjagtighed

Dybde -> Flatness

Juxtaposition -> Singularitet

Tilfeldighed -> Sekventielitet

Skarphed -> Diffusion

]

Episodcity -> Repition

Endelig kan alle disse elementer, teorier, principper og teknikker samles for at skabe unikke og kreative visuelle løsninger, som skal styres af tilsigtet mening og holdning gennem stil , persona og kultur.

Jeg fandt den bedste måde at få en fast forståelse for, at disse ideer er at begynde at skitsere og observere forskellige relationer første hånd ved at skabe enkle layouter ved hjælp af sammensætningselementer og lege med deres relationer. Prøv at skabe effektive kompositioner ved hjælp af de visuelle teknikker med enkle former og linjer. Jeg har gjort tusindvis af disse og lært så meget ved at forsøge at opnå en følelsesmæssig responsiv komposition.


Skriv til os