Adresse
Søvangsvej 1 DK-2650 Hvidovre
Telefon
(+45) 71 10 02 03
Mail
info@nordicwebdesign.dk

Hvad er forskellen mellem Web 1.0 og Web 2.0?

Web 2.0 er et buzzword, der almindeligvis anvendes til at omfavne forskellige og nye processer på World Wide Web. Selv om det overvejende er et markedsføringsbegreb, er nogle af de vigtigste impulser, der er samlet sammen med Web 2.0, fremkomsten af ​​sociale netværk, tovejskommunikation, forskellige "lim" teknikker og væsentlig mangfoldighed i indholdstyper. Selv om de fleste af Web 2.0 kører på samme platform som 1.0, er der nogle vigtige forskelle. Vores mål er at finde ud af de elementære forskelle, der fører til egenskaberne af interesse i 2.0, der skal karakteriseres.

Web 2.0 indeholder en kombination af forestillinger på nettet i de seneste år. Den nøjagtige definition er subtil, og det er svært at kategorisere med den binære etiket "Web 1.0" eller "Web 2.0". Men der er en uklart adskillelse mellem et sæt ekstremt populære Web 2.0-websteder som Facebook og YouTube og det gamle Web. Disse separationer er synlige, når de udformes på en række forskellige akser, såsom teknologisk strukturelle og sociologiske.

En af de største forskelle mellem Web 1.0 og Web 2.0 er, at indholdsskaberne var meget få i Web 1.0 med ren De fleste brugere kun tjente som forbrugere af indhold, mens enhver bruger kan være en indholdsgenerator i Web 2.0, og der er blevet tilføjet forskellige teknologiske hjælpemidler for at øge potentialet for indholdsgenerering.

En anden forskel mellem Web 2.0 og Web 1.0 kan være baseret på tid. Udtrykket "Web 2.0" blev dannet omkring 2004, og mange af de første ægte Web 2.0-websteder begyndte at udvikle sig i slutningen af ​​2003 og begyndelsen af ​​2004. Websiderne, som har ændret en smule struktur siden begyndelsen af ​​2000 og tidligere, kan regnes som Web 1.0 ( som f.eks. IMDB).

En vigtig funktion i Web 2.0 er, at disse websteder øger brugerne for at bruge så meget tid som muligt på deres websted. De giver stærke induktioner for at øge klæbrighed på stedet. I Web 1.0 har de fleste websteder links til eksterne websteder, og brugere kan nemt følge disse links til andre websteder. Den primære årsag til dette er, at de fleste af Web 1.0-webstederne er tilbøjelige til at dække et enkelt emne og ikke kræver, at brugerne logger ind for at få adgang til dem. På den anden side opmuntrer Web 2.0-websteder til aktiviteter på internettet, som normalt kræver, at brugerne logger ind og opbygger links til andre på webstedet.

Web 1.0-websteder var til envejs kommunikation, mens Web 2.0-websteder byggede to kommunikationsmedium. Web 1.0 var autokratisk og top-down. På den anden side er Web 2.0 demokratisk og bottom-up. I stedet for New York Times 1.0-webstedet, der angiver, hvad de vigtigste historier af dagen var, Digg.com, Buzz og Yahoo.com skildrer de historier, brugerne har stemt mest afgørende.

Web 1.0-websteder var tydeligt at læses passivt Web 2.0-websteder fratager deltagelse, stemmer for indholdet op eller ned, klassificerer det, bemærker det og sender nye indlæg. I løbet af 2000 gav Amazon.com brugere mulighed for at gennemgå bøger, men i dag kan brugere deltage på mange forskellige måder som f.eks. Oprette lister over produkter, skrive produktguider og redigere wiki artikler (Amapedia). Amazon udnyttede i 2000 sine websteder til at sælge produkter, som den købte. Med Web 2.0 lader Amazon dig nu liste og sælge dine egne nye og gamle bøger og produkter via deres hjemmeside.

Web 1.0-websteder var statiske og bliver sjældent ændret, hvor Web 2.0-websteder er dynamiske og ændrer hver time eller endnu oftere og overvejer alle disse brugerandele. Web 1.0-websteder blev lukkede websteder, mens Web 2.0-websteder er samarbejdssider.

Under tabellen fremhæves de kendetegnende karakteristika mellem Web 2.0 og Web 1.0 og sammenligner hvordan tingene er ændret siden webkulturen har væltet.

Web 1.0

Det handlede om at læse

Det handlede om virksomheder

Det handlede om klientserver

om

Det handlede om hjemmesider

Det handlede om portaler

Det handlede om taksonomi

Det handlede om ledninger

handlede om at eje

Det handlede om IPO's

Det handlede om Netscape

Det handlede om skærmskrabning

Det handlede om webformularer

] Det drejede sig om hardwareomkostninger

Det drejede sig om dialup

Det var top-down

Det blev redigeret og produceret

Det handler om at skrive

Det handler om samfund

Det handler om blogs

Det handler om RSS

Det handler om tags

Det handler om tags

]

Det handler om trådløse

Det handler om at dele

Det handler om handelssalg

Det handler om Google

Det handler om API'er

Det handler om web-applikationer

Det handler om båndbreddeomkostninger

Det handler om bredbånd

Det er bottom-up

Det handler om AdSense


Skriv til os