Adresse
Søvangsvej 1 DK-2650 Hvidovre
Telefon
(+45) 71 10 02 03
Mail
info@nordicwebdesign.dk

Sådan opretter du en punktliste i Excel med VBA

Hvis en del af dit job indebærer at oprette skriftlige rapporter fra Excel-data, kan manglende evne til at automatisere punktposter være en frustration. Typisk skal du indsætte en tekstboks og derefter manuelt oprette kuglerne.

Denne artikel forklarer, hvordan du kan automatisere dine egne kuglepen i Excel med VBA.

Oprettelse af A Bullet Point fra et datasæt

Vi bruger et eksempel på et kvartalsoversigt, der er opsummeret i produkter og antal salg. Dataene kan se ud som denne kommaseparerede liste.

 Produkt, Salg
Widget1,100
Widget2,130
Widget3,150
osv.

Vi skal vende dataene i følgende format:

  • Widget1: 100
  •  

  • Widget2: 130
  •  

  • Widget3: 150

Vi konverterer dataene ved at indsætte karakteren for et punktpunkt før hver værdi og tilføje summen fra den tilstødende celle. Først vælger vi området.

 dim rng som rækkevidde
sæt rng = interval ("a1"). CurrentRegion.columns (1)
for x = 2 til rng.rows.count

For hver celle tilføjer vi kuglen ved starten og omskriver den nye værdi til cellen. Værdien for et punktpunkt er 149.

 rng.Row (x) .offset (0,1) 

Næste

[RNGRW(149)&""&rngRows(x)&"

Nogle gange er det fornuftigt at bruge en tekstboks til at give mere fleksibilitet til udformningen af ​​en rapport. Du kan manuelt tilføje en liste til feltet ved blot at markere teksten, højreklikke og vælge de relevante valgmuligheder for en punktliste.

Tilføjelse af en liste til en tekstboks

Hvis du skal automatisere en liste i en tekstboks, bruges lignende kode, men du skal markere feltet og tilføje teksten i en enkelt variabel ved hjælp af vognreturet "chr (10)".

 for x = 2 til rng.rows
MyStr = myStr & Chr (149) & "" & rng.Rows (x) & chr (10)

Næste

Koden kan nu indsætte strengen som tekstværdien i tekstboksen.

 ActiveSheet.Shapes.AddTextbox (1, ileft, itop, iwidth, iheight). Vælg 

Selection.Characters.Text = strg

Fremgangsmåden ovenfor indsætter den samme punktliste i tekstboks som kan ændres ved at indstille egenskaber til skrifttype, farve og størrelse. Hvis dine regneark er godt designet, kan du endda begynde at automatisere de kommentarer og forklaringer, der følger med dataene.

Sammenfatning

Muligheden for at indsætte en punktliste betyder dig kan skabe veldesignede rapporter uden at bruge sekundære applikationer som Word eller Power Point. Det betyder automatisering og VBA kan være mere effektiv og tilføje produktivitet til dit arbejde.


Skriv til os